Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 33°C
Az Bulutlu
ALTIN 229,3776
DOLAR 6,0197
EURO 6,9241
BITCOIN $6.447
denem
denem

Tiyatronun kafadan güldüren ismi

13.04.2018
A+
A-
Tiyatronun kafadan güldüren ismi

Usta tiyatrocu Ulvi Alacakaptan ile sanat dünyasını, tiyatroculuğu ve halkın sanata bakışını konuştuk. Alacakaptan, sinemanın tiyatrodan daha çok ilgi görmesini Amerikan film dağıtım şirketlerinin Türkiye’ye girmesine bağladı. Aynı zamanda sanatçı kavramının yanlış tanımlandığını belirterek tiyatro sanatı üzerine bilmemiz gereken püf noktaları bizimle paylaştı.

 Tiyatroyu konuşmak istiyorum, bu sanatı icra etmek nasıl bir duygu?

Tiyatro sanatlar arasında biricik bir yere sahiptir. Çünkü seyircisi ile aynı zaman dilimini paylaşan başka bir sanat yoktur. Hatta tiyatroda seyirci edilgendir, pasif değildir. Bir oyunun tiyatro olabilmesi için oyunu en az bir kişinin izlemesi gerekir. Seyirci tarafından izlenmeyen tiyatro tamamlanmamış sayılır. Bizim inancımıza yani İslâm’a göre tebliğin aslı yüz yüze olandır. Bir kişinin diğer kişiyle direkt iletişimi; ne televizyonla ne de internet ile sağlanır. Tiyatro ise İslâm’ın tebliğ metoduna benzer, kişiler önemlidir. Çeşit olarak çoktur mesela; metin olan, müzik olan, dans olan veya olmayan, dekor olmayan hatta oyuncusu olmayan tiyatro bile vardır. Absürt tiyatronun başyazarı Samuel Beckett’ın ‘Soluk’ oyununda oyuncu yoktur, oyun boyunca sadece bir soluk sesi gelir…

 OYUN SADECE ONLARA OYNANILIR

 Peki, tiyatroda sahnedeyken yapılan hata nasıl tolere ediliyor?

Hataları seyirciler düzeltir, bu tiyatronun bir parçasıdır. Seyirci hataları bazen kabullenir bazen de kabullenmez. Tiyatro da seyirci faktörü çok önemlidir; iyi bir seyirci oyunu kaldırabilir, köyü bir seyirciye ise laf bile anlatamazsınız. Şunu itiraf etmeyelim; bir tiyatro oyununda diyelim ki salonda beş yüz kişi var fakat oyun o salondaki yirmi kişiye oynanır. O yirmi kişi o oyunun metnini, oynanışını, dekorunu, kostümünü, her şeyini içine sindirerek yüzde yüz anlar ve yüzde yüz sever. Bu demek değildir ki diğerleri hiçbir şey anlamaz. Hayır, onlar da oyundan kendi kültürleri ve eğitimlerine göre bir parça alırlar. Ama hedeflediğiniz, iyi seyircidir, kötü seyirci değil.

 TİYATROYU BESLEYEN KAYNAKLARDI

Tiyatroya yönelimi nasıl buluyorsunuz, sizce de bu konuda biraz eksik miyiz?

Üniversiteye giriş sınavlarından dolayı orta öğretimdeki tiyatro faaliyetleri sıfıra indi. Türk tiyatrosunu besleyen esas kaynak burasıydı. İnsanlar oyuncu olmasalar bile seyirci oluyorlardı. Tiyatroyla tanışıyorlardı, şimdi maalesef yok. Çocuklar tiyatro yapmak Hataları seyirciler düzeltir, bu tiyatronun bir parçasıdır. Seyirci hataları bazen kabullenir bazen de kabullenmez. Tiyatro da seyirci faktörü çok önemlidir; iyi bir seyirci oyunu yükseltebilir, köyü bir seyirciye ise laf bile anlatamazsınız. İstese de veliler sınavlardan dolayı buna müsaade etmiyor. Peki, bu iş bu kadar gereksiz ise neden her sene Galatasaray Lisesi, Robert Koleji, Amerikan Kız Lisesi; ikişer, üçer oyunlar sahneye koyuyor…

KAFADAN GÜLDÜRMEK ZORDUR

 Peki, mizah oynamanın zorluğu nedir?

Zorluğu, insanları kafadan güldürmeye çalışmamızdan geliyor. Mesela; adamın altından sandalyeyi çekin, buna herkes güler. Bizler buna, göbekten gülme diyoruz. Kafadan güldürmek için ise belli bir ön bilgi gerekir. Bir olayın aslını bilmeniz ve buna eleştiri katarak insanları düşündürürken güldürmeniz zor.

KAPİTAL SİSTEME KARŞI MÜSLÜMAN OLDU

 Türkiye’de katıldığı yarışma programından sonra oyuncu olan çok insan var, oyuncu olmak bu kadar kolay mı?

Dizi sektöründe yönetmen oyunculuğa bakmıyor. Bir erkek, bir kadın genç oyuncunun arkasına iki tane yaşlı tiyatrocu koyuyor, onlara 60 bin veriyor sana 2 bin… Bunlar kapitalizmin ‘çok satan şey doğrudur’ anlayışından geliyor. Ben aynı zamanda işletme mezunuyum, kapitalizmi hem Keynes’ten hem Marx’tan okudum. Kapitalizm sanıldığı gibi üç beş tane zenginin hırsı yüzünden değil, kendileri kapitalist olmadıkları halde kapitalist tüketim biçimine şartlanmış yoksul yığınlar sayesinde ayakta durur. Onlar almasalar ayakta kalamaz. Yoksul yığınların alımını nasıl sağlayacaksınız? Televizyon, sinema, tiyatro; bu noktada devreye giriyor işte… Diyecek ki ‘Sen hala mı bu telefonu mu kullanıyorsun! Sen insan bile değilsin. Bak herkeste şu model var?’ Bunun sonu gelmez ki… Tüketerek mutlu olacağını sanan insan çok acıklı bir durumdadır. Ben mesela öyle Müslüman oldum.

Ezgi AŞIK/ KO Dergisi

BİR YORUM YAZIN

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.